Hörselskadade luras att betala tiotusentals kronor för vård, avslöjar ny HRF-rapport

Hörselvårdsföretag i Stockholm och Skåne lurar hörselskadade att köpa hörapparater. En del betalar tusentals kronor för vård som de har rätt till inom den allmänna hälso- och sjukvården.
Det avslöjar Hörsel­skadades Riksförbund (HRF) i en ny rapport som släpps i dag, torsdag.

Rapporten "Myternas marknad" innehåller även statistik om hörselskadade och hörselvård i hela landet, län för län.Rapporten "Myternas marknad" innehåller även statistik om hörselskadade och hörselvård i hela landet, län för län.Hörselvården i Region Skåne och Stockholms läns landsting har blivit krass business, konstaterar HRF i den nya rapporten, "Myternas marknad".

De flesta som provar ut hörapparater här köper hörapparaterna, trots att de har rätt till sådan vård inom den allmänna hälso- och sjukvården. En del betalar 25 000-30 000 kronor ur egen ficka. Landstinget/regionen uppmuntrar denna utveckling genom en hörselcheck, inom ramen för så kallat "fritt val av hörapparat".

– Det kallas för valfrihet, men ofta handlar det om regelrätt lurendrejeri. Det är följden av att vårdgivarna även är hörapparatförsäljare som strävar efter att göra förtjänst, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren.
– Många får ingen information alls om sin rätt till hörselvård, och det är vanligt med falska påståenden om att landstinget bara har dåliga hörapparater. Men en hörapparat som kostar 16 000 kronor hos en privat mottagning kan ett landsting ha upphandlat för en tusenlapp.

De privata mottagningarna är auktoriserade att utföra hörselrehabilitering för landstinget/regionen. Men det är mer lönsamt för företagen att prova ut hör­appa­rater ur sitt privata sortiment än ur landstingets upphandlade sortiment. Därför är nu hela 83 procent av utprovningarna i Stockholm län och 65 procent i Skåne privata köp, med hörselcheck. Det har skett en drastisk ökning på bara ett par år.

– Hörselchecken fungerar som en morot i ett system som är mer eller mindre korrupt, säger Jan-Peter Strömgren.
– Mottagningarna har satt i system att övertala hörselskadade att bli kunder istället för patienter, och personer som inte har råd uppmanas ibland att ta lån. Det är oanständigt.

Ladda ner rapporten "Myternas marknad"(pdf)

För mer information om rapporten:

Ingvild Falkenhaug, kommunikationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se 

För rådgivning till hörselskadade, kontakta HRFs Hörsellinjen

Annonser